Finspångs kommun

Språk/Language

Digital brevlåda

Finspångs kommun erbjuder möjligheten att få din post från oss digitalt.

Du som har en digital brevlåda kan få vissa meddelanden från kommunen digitalt istället för som vanliga pappersbrev. Det kostar inget, är säkert och enkelt för dig, miljövänligt och sparar skattemedel. Här kan du läsa mer om hur det fungerar.

  • Digital post är säkrare jämfört med traditionell post eftersom du behöver identifiera dig med BankID för att läsa din post. Det är alltså bara du som kan komma åt informationen.
  • Digital post är snabbare jämfört med traditionell post eftersom den inte behöver förflytta sig fysiskt.
  • Digital post minskar miljöpåverkan, då vi inte behöver transportera posten med bilar genom våra gator.
  • All din digitala post ligger samlad på ett och samma ställe, så du behöver inte tänka ”Var har jag lagt det där brevet?”
  • Sparar pengar med digitala brev vilket gör att vi kan använda kommunens medel till viktigare områden än att betala portokostnader.

Du behöver ha en e-legitimation som kan jämföras med en vanlig id-handling, till exempel id-kort eller körkort. Med en e-legitimation, som till exempel Bank-id, kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.

När du har en e-legitimation kan du därefter ordna din digitala brevlåda och det går att välja mellan tre olika som privatperson:

På biblioteket finns enkla guider för hur du ordnar Kivra.

Du behöver vara firmatecknare för företaget och ha en egen e-legitimation.

När du har en e-legitimation kan du därefter ordna din digitala brevlåda. Det finns tre olika att välja på som företag:

Du kan själv välja om du inte vill ha digital post från en avsändare.

Det gör du genom att gå in i inställningar i din digitala brevlåda och välja vilka du inte vill ta emot digital post från. Då kommer din post i stället på papper till din brevlåda.

Nej! Ingen annan än du själv har insyn i ditt innehåll eller inställningar.

Innehåll i digitala brevlådor är inte offentliga handlingar.

Ja finns flera att välja på och kommunens digitala post skickas till dig oavsett leverantör.

Nej!

Väljer du att inte skaffa en digital brevlåda får du post precis som innan till din vanliga postlåda. Däremot rekommenderar vi digital brevlåda då du inte behöver vänta på postgången och du får därför din post snabbare.

Har du en digital brevlåda men inte längre vill ta emot digital post från kommunen kan du i dina inställningar i din digitala brevlåda välja vilka du tar emot digital post från.

Ja!

Om du vill att någon annan ska hjälpa dig att läsa din digitala post går det att ge personen åtkomst som ombud till din digitala brevlåda.

Nej det är envägskommunikation, precis som när du får post till din vanliga brevlåda.

Det är en pågående process för kommunen att införa digital post. Vi startar med digital post för vissa processer, för att lära oss hur det fungerar och hur vi kan göra det så tydligt och smidigt som möjligt för både medborgare och företagare. Därför sker inte alla postutskick digitalt idag. Planen är att kunna erbjuda det i framtiden.

Om du inte längre vill ta emot post digitalt loggar du in i din digitala brevlåda och avregistrerar dig.

När du avregistrerat dig från tjänsten kommer ingen ny digital post att skickas till din digitala brevlåda. Den kommer i stället på papper.

Det är ditt ansvar att öppna och ta del av den post som skickas till dig, oavsett om den är digital eller på papper.

Du är också ansvarig för att ha den utrustning, uppkoppling och e-legitimation som krävs för att kunna logga in och läsa din digitala post.

Kontakt

Sofie Karlsson
Digital utvecklingsledare
IT-avdelningen

0122-853 40
sofie.karlsson@finspang.se

Bergslagsvägen 13-15 612 80 FINSPÅNG